Köp Säkerhetsdörr
Vi levererar din säkerhetsdörr, anpassad till din fastighet
Saknar du prisuppgift för en säkerhetsdörr till din adress?
Fyll i formuläret så får du en offert inom 24 timmar och inom 48 timmar finns en säkerhetsdörr anpassad för er adress tillgänglig i vår shop.
We will get back to you as soon as possible
Please try again later
Vanliga frågor vid köp av säkerhetdörrar?
Dessa frågor får vi ofta relaterat till köp av säkerhetsdörrar online
- Hur vet jag vilken säkerhetsdörr som är rätt för just mig?
Att köpa säkerhetsdörr kan vara svårt, det finns många olika varianter och variationer. Men för att göra deg enkelt för dig har vi tagit fram och förberett korrekt konfiguration för just ditt trapphus. Sök bara efter din adress och när du väl har hittat rätt är du redo att beställa dörren. Säker Bostad ansvar sedan för att säkerhetsdörren levereras med rätt måttv & utformning, samt att den installeras på ett korrekt och fackmannamössigt vis.
Vi säkerställer att den nya säkerhetsdörren uppfyller de krav som finns och vi följer dessa baserat på varje fastighets, lägenhets samt dörrs förutsättningar och krav.
- Får jag byta mina dörr till en säkerhetsdörr?Describe the item or answer the question so that site visitors who are interested get more information. You can emphasize this text with bullets, italics or bold, and add links.
- När jag har köpt min säkerhetsdörr, vad mer behöver jag göra?
I princip ingenting
När din beställning är gjord kommer vi att påbörja arbetet med att förbereda din nya säkerhetsdörr.
När produkten (dörren) samt eventuella tillval är redo för installation kommer vi att kontakta dig för att boka en tid för installation.
Som kund behöver du själv, eller någon närstående, vara hemma och ta emot oss på utsatt tid. När montaget är slutfört erhåller du dina nya (samtliga) nycklar till din nya dörr och vårt arbete är sedan färdigt.
Om din dörr skall målas eller dekorations- / ådringsmålas etc. kan ca. 2-3 ytterligare besök från vår sida behövas. Men om du har svårt att vara hemma mer än gång kan vi givetvis kvittera ut en uppsätning av era nycklar, så kan vi utföra arbete utan att störa dig.
I vissa fall kan återbesök av andra anledningar behövas, men detta är väldigt sällsynt förekommande.
Den enda egentliga uppgift du som kund har, är att när installation och eventuellt målningsarbete är slutfört, att betala för din nya säkerhetsdörr. Men vårt mål är att detta inte skall upplevas som något ansträngande för dig. Vårt mål är att göra alla våra kunder nöjda.
- Kan jag göra ROT-avdrag om jag köper en säkerhetsdörr?
-Svaret beror på om du är boende i ett småhus (exempelvis en villa, ett radhus eller ett fritidshus), en bostadsrätt eller i en ägarlägenhet.
SMÅHUS
-Ja, ROT-avdrag är möjligt om arbetet utförs i eller nära bostaden. Du har rätt till avdrag för arbetskostnanden, men inte själva dörren / materialet.
BOSTADSRÄTT & ÄGARLÄGENHET
-Nej, ROT-avdrag är inte möjligt om dörren är en ytterdörr, alltså själva ingången till din lägenhet. Om så är fallet anses nämligen inte arbetet ske inom ramen för ditt hushåll. Däremot om du önskar montera en säkerhetsdörr innanför din befintliga ytterdörr, eller någon annanstans inne i bostadsrätten eller ägarlägenheten, har du rätt till avdrag för arbetskostnanden, men inte själva dörren / materialet.
Skatteverket meddelar att inget ROT-avdrag ges för arbete på delar av byggnaden (såsom gemensamma utrymmen) som samfälligheten ansvarar för, till exempel trapphuset. Så eftersom ytterdörren anses vara en del av trapphuset och också eftersom ytterdörrarna (tamburdörrarna) normalt är bostadsrättsföreningen ansvar, är svaret tyvärr nej.
- Hur sker betalningen?
-Det beror lite på omfattningen av projektet.
Vår standard när det gäller privatpersoner är dock att betalning sker först när arbetet är klart;
Vid större entreprenader gentemot exempelvis Bostadsrättsföreningar, byggbolag etc. är det dock vanligt att vi delar upp arbetet i olika moment och således följer sedan också betalningen dessa steg genom en på förhand upprättad och accepterad betalplan. Man betalar helt enkelt efter varje färdigställd del. Vi säkerställer då att man inte betalar för mer än värdet på det utförda arbetet.
Betalningen kan ske genom något alternativ;
- Faktura
- Swish
- Räntefri delbetalning
- mfl.
- Mitt hus är K-märkt, får jag byta min dörr i alla fall?
-Ja, det är tillåtet, men det finns vissa saker att ta i beaktning;
"K-märkt" (eller kulturmärkt) är ett begrepp som många har hört talas om men det är också en term kring vilken reglerna ibland kan vara svårtolkade. En vanlig missuppfattning är att ni man inte får ändra eller byta ut något, till exempel en lägenhetsdörr.
Klassificeringen kan finnas för hus som har ett kulturhistoriskt värde och det gäller då hela huset vilket betyder att du som fastighetsägare bör försöka att behålla ursprunglig planlösning och husets detaljer. Ytskikt och installationer berörs i normalfallet inte.
Att en fastighet är K-märkt innebär alltså inte att du aldrig får göra några förändringar i byggnaden. Förändringen får dock inte vara ovarsam eller förvanskande. Det är en bedömning från fall till fall och det handlar om att identifiera vad som är speciellt med just din byggnad. Du kan själv med hjälp av en byggnadsantikvarier få hjälp med information om just din fastighet.
Eller så kan du kontakta oss på Säker Bostad så hjälper vi dig.
Information är hämtad från Stockholm Stads Stadsmuseum.
- Hur lång tid tar det att installera en säkerhetsdörr?
-Det tar normalt ca. 2-4 timmar att installera en säkerhetsdörr.
Med andra ord är bytet gjort med endast ett besök av en montör hos er. Men, om dörren dessutom skall målas kommer detta medföra att våra målare måste återkomma ca. 2-3 gånger ytterligare. Vi förstår dock att ni har andra saker att göra på dagarna än att vänta på våra montörer och målare så om ni inte känner behov av att vara hemma under arbetet behövs inte det. Vi försöker alltid hitta sätt för att kunna utföra arbetet även om ni inte är hemma. Genom en överenskommelse med er kan vi exempelvis behålla en uppsättning av era nycklar och kan således utföra arbetet utan att störa er vardag. Vi berättar mer om detta i samband med beställning av er säkerhetsdörr.
- Finns det några särskilda regler vid byte till säkerhetsdörr?
-Det finns viss information man behöver ta reda på innan man byter sin dörr, men vi hjälper er med detta;
Vissa Bostadsrättsföreningar och / eller fastighetsägare kan ha särskilda bestämmelser gällande byte av till säkerhetsdörr. I vissa fall äger exempelvis din BRF rätten att bestämma över ytterdörrarna / tamburdörrarna. I vissa fall ansvarar lägenhetsinnehavaren för insidan av dörren och Bostadsrättsföreningen för utsidan. Och i vissa fall bestämmer och ansvar lägenhetsinnehavaren själv över sin lägenhetsdörr och får byta ut den när helst man vill. Viktigt att tänka på är dock att man försöker anpassa den nya dörren till övriga dörrar i trapphuset för att behålla en enhetlighet. Detta är dock något vi har stor erfarnhet av och som vi kommer att hjälpa er med.
I övrigt är det viktigt att den dörr man installerar är försedd med certifikatmärkning i den utsträckning det går.
- Får jag ha brevinkast i min dörr?
-Ja, men ett brevinkast kan komma att påverka dörrens egenskaper;
I de flesta nybyggda fastigheter installeras numera så kallade postboxar i entré istället för att man som tidigare hade en brevlåda i dörren.
Men om du bor i en lägenhet i en fastighet som saknas postboxar behöver du fortfarande kunna få din post levererad, så du kan absolut ha ett brevinkast i även i din nya säkerhetsdörr.
Dock vill vi betona några viktiga detaljer att ha i åtanke i samband med detta;
- Att ha brevinkast i en säkerhetsdörr påverkar klassningen och dess parametrar. Framförallt är det viktigt att ha förståelse för att ljudisolering och brandskydd kan påverkas, om än i liten skala. Våra duktiga säljare kan allt om detta och kommer guida dig rätt i samband med ditt köp av en ny dörr.
- Det finns föreskrifter för vilka mått ett brevinkast skall sitta på. Säker Bostad strävar efter att följa dessa krav så att brevbärarna ska kunna dela ut posten på ett effektivt sätt i en bra arbetsmiljö. Detta kan i vissa fall innebära att designen av din kan behöva justeras något i samband med ett byte till en säkerhetsdörr. Ett brevinkast måste utformas enligt följande;
- Bredd: (minst) 23 cm
- Höjd: (minst) 3 cm
- Höjd från golvet: mellan 60–125 cm
-Oroa er inte, detta kommer vi hjälpa er med!
- Jag har en innerdörr idag, behövs den?
-Vårt direkta svar är Nej!
Din befintliga innerdörr finns där oftas endast för att öka ljudisoleringen och således minska störande ljud ifrån trapphuset. En innerdörr tar dock endast bort ca. 8-10db extra då dem ofta är tunna och inte särskilt täta.
Våra standard säkerhetsdörrar å andra sidan tar bort minst 42db (med tillval ända upp till 50db) vilket medför att innerdörren blir överflödig. Vi rekommenderar att ta bort dörren och detta hjälper vi er med kostnadsfritt i samband med montaget av din nya säkerhetsdörr. Du slipper sedan öppna två dörrar vid in- & utgång genom din lägenhet och du får även större utrymme i hallen utan innerdörr.
- Fast pris eller löpande kostnad?
-Flera faktorer påverkar den totala kostnaden av att installera en säkerhetsdörr.
Dels kan konfigurationen av själva dörren och dess tillval medföra stora skillnader i pris, dels kan fastighetens förutsättningar göra att kostnaden för montaget på förhand kan vara svårt att definiera exakt.
För att göra ditt köp av säkerhetsdörr så tryggt som möjligt erbjuder vi er alltid ett fast pris att ta ställning till innan ni bestämmer er. Det priset innebär en komplett installation av en säkerhetsdörr med allt vad det medför, med andra ord; en "nyckelfärdig" lösning.
Lämna över expertisen till oss. Ni får ett fast pris och det är sedan vårt mål är att göra er nöjda och att ni inte ska råka ut för några oväntade eller ovälkomna kostnader.